Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
W dniach od 6 do 12 października 2025r. odbyły się kolejne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: „Dysleksja – od opinii do człowieka”.
W ramach obchodów tego tygodnia w w/w czasie, a także przez cały październik nauczyciele naszej szkoły wraz z dziećmi podjęli działania mające na celu wzrost świadomości na temat dysleksji.
Uczniowie klasy 1a i 2f pod kierunkiem pani Anny Boguś i Karoliny Dąbrowskiej wykonali prace jesienne metodą wydzierania papieru i malowania plasteliną oraz stworzyli prace przestrzenne z użyciem plasteliny, szyszek, kolorowego papieru i samodzielnie wykonanych pudełek z papieru. Dodatkowo mieli dyktando graficzne oraz układali modele głoskowe.
Uczniowie klasy 1c wraz z panią Krystyną Haczyńską podczas zajęć rozpoznawali liście
z różnych gatunków drzew. Z przyniesionych liści na zajęciach plastycznych tworzyli ciekawe kompozycje. Uczniowie grali też w „Memory rymy”.
Uczniowie klasy 2b z panią Jolantą Poręcką w ramach obchodów miesiąca świadomości dysleksji wykonali pracę ćwiczącą zdolności manualne połączoną z ćwiczeniami czytania i ortograficznymi. Był to jeż wycinany z naturalnego korka i ozdabiany klamerkami do bielizny. Wcześniej dzieci czytały wiersz pt. „Jeż” i go analizowały. Po skończonej pracy plastycznej odbyły się ćwiczenia ortograficzne (wyrazy z „ż’).
W klasie 2c uczniowie z panią Anną Sawośko wykonali pracę plastyczną pt. „Parasolka". Dzieci odrysowywały i wycinały kształt koła. Z wykonanych elementów sklejały parasolkę. Ćwiczyły też ortografię wykonując różnego rodzaju zadania ortograficzne.
W klasie 2d uczniowie z panią Grażyną Kopanią ćwiczyli ortografię w różnego rodzaju zadaniach. Doskonalili czytanie tekstów w odpowiednim tempie, zwracając przy okazji uwagę na przestawianie głosek, pomijanie sylab. Rozwiązywali różnego rodzaju zagadki i quizy oraz rebusy i krzyżówki. Wykonywali prace plastyczne z plasteliny, wyklejali sowę plastelinowymi kulkami, uczyli się tekstów piosenek.
W ramach zajęć rozwijających i edukacji polonistycznej uczniowie klasy 2e z panią Haliną Dulbą rozwiązywali zagadki, quizy i potyczki ortograficzne a na zajęciach plastycznych wykonywali ćwiczenia manualne wpływające na poprawę kaligrafii: wydzieranki, lepienie z plasteliny.
Uczniowie klasy 3a pod kierunkiem pani Anety Urbaszek w październiku mieli zajęcia muzyczne, na których wykonywali ludziki z bibuły doskonaląc małą motorykę, wyobraźnię i wrażliwość słuchową na dźwięki muzyki. Na zajęciach plastycznych natomiast tworzyli wazony zdobione włóczką lub sznurkiem, gdzie usprawniali małą motorykę oraz wrażliwość na walory estetyczne. Wszystkie te elementy musiały być dobrze rozplanowane, czyli uczyli się gospodarować czasem, gdyż poświęcona na to była tylko 1 godz. lekcyjna.
Uczniowie klasy 3b wraz z panią Iloną Manistą wykonali pracę plastyczną pt. „Patriotyczne drzewo" z wykorzystaniem papieru i plasteliny według instrukcji wzrokowo - słuchowej. Ponadto wzięli udział w grach rozwijających słownictwo, rozwiązywali krzyżówki oraz rebusy ortograficzne.
Na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej uczniowie klasy 3c z panią Mariolą Gromadą wykonali dyktando graficzne – łączyli kropki, z połączenia których powstał latawiec. Zajęcia te miały na celu rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji.
Uczniowie klasy 3 d z panią Moniką Krupińską doskonalili sprawność manualną i motorykę małą.
Nauczyciele – wychowawcy świetlicy klas 1 w ramach zajęć przeprowadzili zabawy na kojarzenie ostatniej głoski w wyrazie, tworzenie wyrazów. Natomiast nauczyciele – wychowawcy świetlicy szkolnej dla klas 2 i 3 podjęli działania mające na celu poszerzenie wiedzy dzieci na temat dysleksji, rozwijanie empatii wobec osób z trudnościami w nauce, a także wzmacnianie poczucia własnej wartości i kreatywności wobec uczniów. W ramach zajęć świetlicowych dzieci uczestniczyły w różnorodnych aktywnościach plastycznych i manualnych, które sprzyjały koncentracji, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz twórczemu myśleniu. Podczas tygodnia świadomości dysleksji uczniowie rysowali lisy i przygotowali „Jesienne słoiki z przetworami” ćwicząc cierpliwość, precyzję i rozwijając motorykę małą. W czasie rozmów i zabaw uczniowie dowiedzieli się, że dysleksja to nie wada, lecz inny sposób uczenia się, a osoby z dysleksją często wyróżniają się wyjątkową wyobraźnią i talentami artystycznymi.
Na lekcjach techniki pod kierunkiem pani Elżbiety Buszkowskiej w klasach czwartych uczniowie wykonywali pracę plastyczną pt. „Jesienny obrazek”. Uczniowie rysowali, wycinali elementy pracy z kolorowych kartek, odwzorowywali kształt drzew, naklejali drzewa i liście – doskonaląc sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową i koncentrację. Natomiast w klasach piątych uczniowie wykonywali pracę plastyczną
pt. „Zwierzęta z filcu”. Uczniowie wycinali wybrane formy z filcu, uczyli się ręcznego szycia, poznawali ściegi, manipulowali drobnymi przedmiotami takimi jak: drobne koraliki, cekiny, guziczki oraz doskonalili umiejętność nawlekania igły.
Pani Magdalena Magiera w ramach obchodów „Dni Świadomości Dysleksji” w październiku przeprowadziła zajęcia z matematyki – „Czytanie ze zrozumieniem zadań z treścią” (kl. 5b, zajęcia rewalidacyjne).
Pani Marzena Kamionek na zajęciach rewalidacyjnych prowadziła zajęcia mające na celu ćwiczenie: motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej i planowania ruchu, koncentracji, wspomagania precyzyjnych ruchów rąk, poprawy umiejętności chwytu.
W ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji szkolni logopedzi panie Marta Szczepaniak, Katarzyna Nowak, Magdalena Kościelewska przeprowadziły zajęcia poświęcone tematyce neuroróżnorodności i dysleksji. Rozmawiali z uczniami o tym, czym jest dysleksja, dlaczego nie należy się jej wstydzić oraz jak ważne jest dostrzeganie swoich mocnych stron. Podczas spotkań uczniowie odkrywali, jakie „supermoce” mogą mieć osoby z dysleksją i w jaki sposób ich mózg pracuje inaczej - często bardziej twórczo i nieszablonowo. Osoby z dysleksją często mają większą zdolność do logicznego myślenia i kojarzenia faktów oraz umiejętność myślenia całościowego. W zajęciach wplecione były ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i słuchową (m.in. wyszukiwanki i gry edukacyjne), a także ćwiczenia wspierające koncentrację, pamięć oraz umiejętność wyciszenia się i regulacji emocji – takie jak trening relaksacyjny Jacobsona, ćwiczenia oddechowe i elementy mindfulness. Celem tych działań było budowanie wśród uczniów zrozumienia, akceptacji i świadomości, że każdy z nas jest inny - i to właśnie stanowi naszą siłę.
Logopedzi panie Marta Szczepaniak, Katarzyna Nowak, Magdalena Kościelewska i terapeuta pedagogiczny pani Daniela Minota zorganizowały konkurs logopedyczno-ortograficzny – „Jesienne, szumiące stworki” dla uczniów klas 2-3 mający na celu rozwijanie kreatywności plastycznej uczniów, ćwiczenie poprawnej wymowy i pisowni trudnych głosek i wyrazów („sz”, „cz”, „rz”, „dż”), łączenie zabawy językowej z wyobraźnią artystyczną.
Panie: Małgorzata Gajcy, Krystyna Haczyńska, Joanna Jańczyk, Kinga Kietlińska, Anna Krawczyk, Magdalena Kościelewska, Anna Lasota, Magdalena Magiera, Jagoda Maliszewska, Ilona Manista, Edyta Nowak-Kokosza, Ewa Olszewska, Marta Sawa, Jolanta Marzena Skrzypkowska, Marta Szczepaniak, Małgorzata Wołosowicz, Daniela Minota w ramach Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją zorganizowały dwa konkursy dla uczniów uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z klas od 3 do 8 - Konkurs Ortograficzny dla uczniów klas 4 – 8 oraz Konkurs z języka angielskiego „Angielski na wesoło” dla uczniów klas 3 – 8.
Pani Daniela Minota na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami klas 1-8 wykorzystywała elementy Kinezjologii Edukacyjnej wspierającej uczenie się poprzez ruch. Podczas wykonywania prostych ćwiczeń fizycznych mających na celu zintegrowanie pracy ciała i umysłu, uczniowie poprawiali koncentrację uwagi, pamięć i koordynację.
Uczniowie wykonywali też ćwiczenia psychomotoryczne, ortograficzne oraz doskonalące umiejętność czytania i pisania. Dodatkowo w październiku uczniowie z klas 3 – 8 podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwiązywali zadania konkursowe z Konkursu Ortograficznego i „Angielski na wesoło” w ramach Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją. Na materiale konkursowym usprawniali funkcje wzrokowe, czytanie ze zrozumieniem poleceń, myślenie logiczne, sprawdzali swoje umiejętności, utrwalali zasady ortograficzne i zasady pisowni w języku angielskim, a także zdrowo rywalizowali z kolegami i koleżankami.
W naszej szkole jest kontynuowana gazetka pt. „Sławne osoby z dysleksją”. Zamieszczono na niej kolejne sylwety znanych postaci z dysleksją.
Dziękujemy - nauczycielom, specjalistom szkolnym, uczniom – za współpracę i zaangażowanie na rzecz przedsięwzięć realizowanych w naszej szkole w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.
Organizatorzy Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji:
Krystyna Haczyńska, Magdalena Kościelewska, Ilona Manista, Daniela Minota, Marta Szczepaniak, Małgorzata Wołosowicz