Tutaj powinien być opis

Program Comenius w kobyłkowskiej ,,Trójce”

 

         Na początku marca br. odbyła się trzecia mobilność programu Comenius. Pod opieką V-ce dyrektor Zespołu Szkół Publicznych nr 3 im. Karola Wojtyły w Kobyłce – Ewy Szymanowskiej, oraz trzech nauczycieli: Małgorzaty Sroki, Anny Glądały Szklarskiej i Anny Lasoty, sześć uczennic gimnazjum miało okazję udać się do urokliwej Tarify. Tym razem zwiedziłyśmy najdalej wysuniętą na południe część kontynentalnej Europy, gdzie z okien można było podziwiać Ocean Atlantycki oraz Morze Śródziemne, a nocą światła afrykańskiego Tangeru.

         Hiszpania przywitała delegację z Polski zmienną, aczkolwiek jak na zimę - ciepłą pogodą. Zwiedziłyśmy Tarifę, piękne plaże Bolonii wraz z pozostałymi z czasów rzymskich budowlami Baelo Claudia. Gościłyśmy w stolicy Andaluzji – Cadiz, gdzie historia czekała na nas niemalże na każdym rogu oraz wieżę Torre Tavira, z której mogłyśmy podziwiać panoramę miasta. Oprócz możliwości zwiedzenia goszczącej nas szkoły I.E.S. Baelo Claudia, zapoznania się z historią regionu, obejrzenia spektaklu przygotowanego przez wychowanków w.w. szkoły specjalnie dla nas, spacerów po plaży oraz wielu innych atrakcji, odbyły się oficjalne spotkania. Podobnie, jak członkowie delegacji z Rumunii, Bułgarii oraz Turcji, uczestniczyłyśmy w spotkaniu z dyrektorem goszczącej nas szkoły, panem Luisem Ramirezem oraz burmistrzem Tarify, panem Juanem Andresem Gil Garcią, podczas których zostały wręczone oficjalne listy od burmistrza Kobyłki, pana Roberta Roguskiego, z zaproszeniem do współpracy pomiędzy naszymi miastami.

         Wyjazd ten był szczególny także pod tym względem, iż nawiązało się wiele nowych przyjaźni polsko-hiszpańskich, natomiast nasze uczennice miały możliwość mieszkania w domach swoich koleżanek i funkcjonowania w anglojęzycznym środowisku. Zwieńczeniem tej wizyty i chyba zarazem najważniejszą konkluzją płynącą z wymiany są słowa wypowiedziane przez jej uczestniczki: ,,Kolejna mobilność programu Comenius miała miejsce w hiszpańskiej Tarifie. Mogłyśmy poznać tamtejszą kulturę, zobaczyć nowe, fascynujące miejsca, poznać historię miasta i spróbować lokalnych potraw. Głównym celem jednak było dla nas wykorzystanie znajomości języka angielskiego w praktyce. Miałyśmy okazję się sprawdzić i nauczyć się radzenia sobie w sytuacjach, które zapewne spotkają nas w przyszłości, np. podczas wakacyjnych wyjazdów. Z przyjemnością spędzałyśmy całe dnie rozmawiając z innymi uczestnikami projektu. Nauczyłyśmy się także wielu podstawowych zwrotów hiszpańskich. Było to dla nas niesamowitym przeżyciem. Nabyłyśmy doświadczenia oraz przełamałyśmy barierę językową, dzięki czemu nie będziemy miały żadnych problemów z porozumiewaniem się po angielsku za granicą” Adrianna Wojewódzka 3gd. ,,Gospodarze spotkania pokazali nam wiele interesujących zakątków Tarify oraz innych miast, które odwiedziłyśmy podczas wycieczek. Zmienna pogoda nie przeszkadzała nam wcale. Cieszyłyśmy się każdym dniem spędzonym w Hiszpanii. Z trudem było pożegnać to miasto oraz osoby, które z pewnością na zawsze pozostaną w naszej pamięci. Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w wymianie młodzieży i poznać kulturę i historię Hiszpanii. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś tam wrócę” Natalia Winiarska 2gc. ,,Miałyśmy możliwość spróbowania tradycyjnych hiszpańskich dań, niestety okazało się, iż nie wszystkim smakowały obfitujące w owoce morza specjały. Jako jedno z najciekawszych doświadczeń wspominam warsztaty flamenco, podczas których mogłyśmy podziwiać ten taniec w wykonaniu tamtejszej gwiazdy Mercedes Alcali” Maria Gawrych 2ga.  ,,To niesamowite uczucie, gdy się wie, iż w Polsce pada śnieg, a my możemy podziwiać surferów w oceanie. Wieczorami chodziłyśmy na spacery po Tarifie położonej przy przylądku Gibraltarskim. Gubiłyśmy się w labiryncie wąskich uliczek, nad którymi pochylały się stare, piękne kamienice. Poznałyśmy inną kulturę i czułyśmy się, jakbyśmy się przeniosły do innego świata” Paulina Grzywacz 2ga. ,,Wyjazd za granicę okazał się niezapomnianym edukacyjnym przeżyciem. Nie tylko dowiedziałyśmy się wiele o odwiedzanych przez nas miastach, ale też poznałyśmy kulturę, całkowicie odmienną od naszej. Najbardziej podobało mi się to, iż poznałyśmy wielu nowych ludzi i miałyśmy możliwość mieszkania razem z nimi. Sama Tarifa była przepiękna. Nie chodzi mi tylko o wygląd tego miasta, ale także o jego fantastyczną atmosferę. Każdy tutaj jest dla siebie nawzajem miły. Idąc ulicą można mieć pewność, że usłyszy się przyjazne ‘hola’ od co najmniej kilku osób” Paulina Przybysz 3gd. ,,Sama podróż była dla wszystkich męcząca, ale jak się okazało, było warto. Wspaniałe towarzystwo rówieśników z Hiszpanii wynagrodziło nam to. Moim zdaniem ogromnym plusem tej wymiany było zawarcie nowych znajomości, pozwalających na doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Nigdy nie zapomnę urokliwego położenia Tarify, sądzę jednak, że to nie dlatego polubiłam to miejsce. Mieszkają tam wspaniali ludzie, którzy emanują ciepłem i radością życia. Myślę, iż właśnie tego będzie mi brakowało w Polsce... szczęścia i optymizmu promieniejącego od praktycznie każdego przechodnia. Żałuję jedynie, że nie mogłam zostać tam na dłużej...” Jowita Kaczyńska 3gd.

         Nauka języka może być więc pasją rozwijającą nie tylko zdolności językowe, ale również kreatywność czy wrażliwość na inne kultury i odmienność drugiego człowieka. Ponadto stanowi ona wyzwanie do sięgania coraz wyżej, stawiania sobie coraz to nowszych celów, poszerzania swoich granic, a także umiejętności odnalezienia się w niecodziennych sytuacjach. Odkrycia takiej dojrzałości językowej i takiego właśnie postrzegania nauki języka obcego życzę wszystkim uczącym się.

 

                                                                        mgr Anna Lasota