
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
W dniach od 7 do 13 października 2024r. odbyły się kolejne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: „Odkrywamy wyjątkowe historie osób z dysleksją”. W ramach obchodów tego tygodnia w w/w czasie, a także przez cały październik nauczyciele naszej szkoły wraz z dziećmi podjęli działania mające na celu wzrost świadomości na temat dysleksji. W ramach ETŚD, uczniowie klas 1 podczas zajęć realizowanych w świetlicy szkolnej pod kierunkiem nauczycieli Janiny Czarnogórskiej i Moniki Niewiarowskiej poznawały twórczość oraz najpiękniejsze baśnie duńskiego baśniopisarza Hansa Chrystiana Andersena. Pokrótce zapoznały się z treścią wszystkich baśni zawartych w książce „W krainie baśni”, kolorowały wybrane kolorowanki z tych baśni oraz obejrzały film pt. ” Dziewczynka z zapałkami”.
Uczniowie klasy 1b wraz z panią Jolantą Poręcką wykonali pracę polegającą na stemplowaniu korkiem na kartonie kolorów jesieni, robili jesienne liście i owoce metodą wydzierania papieru.
Uczniowie klasy 2b wraz z panią Iloną Manistą wykonywali przestrzenną pracę plastyczną "Jesienne drzewo" z wykorzystaniem liści (według instrukcji wzrokowo - słuchowej). Ponadto rozwiązywali zagadki ortograficzne.
W klasie 3a uczniowie z panią Anną Boguś rozmawiali o tym, co to jest dysleksja, obejrzeli
prezentacje o słynnych dyslektykach oraz czytali ze zrozumieniem. Byli też na warsztatach wycinanki.
Pani Krystyna Bogucka w klasie 3c przeprowadziła zabawy słuchowe "Detektyw słuchowy" - ćwiczenia rozwijały percepcję słuchową i wzrokową oraz umiejętności językowe, uczniowie bawiąc się, jednocześnie trenowali koncentrację uwagi, wzbogacali słownik, ćwiczyli syntezę słuchową oraz doskonalili słuch fonemowy oraz pamięć słuchową.
Pani Krystyna Haczyńska w klasie 3d omówiła baśń H. Ch. Andersena, a uczniowie uzupełnili kartę pracy o słowiku oraz wykonali pracę plastyczną – mozaikę.
W tygodniu świadomości zapobiegania dysleksji na katechezach s. Anna Dołębska i s. Elżbieta Kleban podjęły działania: granie w memory różańcowe, odszukiwanie pasujących par wyrazów i obrazków, wpisywanie brakujących liter i słów w tekście, odszukiwanie wybranych słów w tekście, szukanie synonimów, odczytywanie wyrazów od tyłu, składanie wyrazów i zdań z rozsypanki, układanie puzzli, układanie według podanego wzoru.
Szkolni logopedzi panie Magdalena Kościelewska, Kornelia Kurzak, Katarzyna Nowak i Marta Szczepaniak podczas zajęć logopedycznych prowadziły z uczniami ćwiczenia mające na celu: stymulację percepcji wzrokowej – m. in. wykreślanki, uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami, układanie wyrazów z rozsypanych liter; usprawniających słuch fizjologiczny i fonematyczny – m. in. odtwarzanie usłyszanego rytmu, odgadywanie odgłosów, lokalizowanie oraz identyfikowanie dźwięków; stymulujących funkcje językowe (rozwijanie umiejętności posługiwania się rymami i aliteracjami) – m. in. wymyślanie rymów do wyrazów, wyszukiwanie wyrazów które się nie rymują, podawanie wyrazów rozpoczynających się na tę samą literę); rozwijających słownictwo oraz swobodną wypowiedź – m. in. wymyślanie zakończenia historii, wyszukiwanie homonimów, przeciwieństwa, gry rozwijające słownictwo ("Kalambury", "Gorący Ziemniak", "5 sekund", "Story Cubes" i inne). Logopedzi podczas tegorocznego Tygodnia Świadomości Dysleksji na zajęciach w klasach I-II skupiłli się przede wszystkim na słownictwie związanym z jesienią. Podczas zajęć logopedycznych w klasach III rozmawiali z uczniami na temat najczęściej występujących błędów językowych. Uwrażliwiali także dzieci na temat trudności z jakimi borykają się osoby posiadające dysleksję, dysgrafię, dysortografię i dyskalkulię. Wraz z panią Kornelią Kurzak uczniowie klas pierwszych brali czynny udział w zabawach i grach słuchowo – językowych, zaś uczniowie z klas II w czasie terapii wykonywały zadania z wykorzystaniem różnych sposobów kodowania. Natomiast uczniowie klasy III i IV tworzyli ortograficzne rebusy i krzyżówki.
W naszej szkole jest kontynuowana gazetka pt. „Sławne osoby z dysleksją”. Kolejne sylwety znanych postaci z dysleksją zamieściły na niej panie: Krystyna Haczyńska, Ilona Manista, Daniela Minota, Magda Magiera, Marta Sawa i Katarzyna Serocka.
Panie: Anna Boguś, Karolina Dąbrowska, Krystyna Haczyńska, Joanna Jańczyk, Kinga Kietlińska, Anna Krawczyk, Ilona Manista, Daniela Minota, Katarzyna Nowak, Ewa Olszewska, Anna Stasiuk, Małgorzata Wołosowicz w ramach Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją zorganizowały dwa konkursy dla uczniów uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z klas od 3 do 8 – Konkurs Ortograficzny dla uczniów klas 4 – 8 oraz Konkurs z języka angielskiego „Angielski na wesoło” dla uczniów klas 3 – 8.
Pani Daniela Minota na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami klas 1-8 wykorzystywała elementy integracji sensorycznej. Podczas ćwiczeń, zabaw i gier angażujących zmysły, uczniowie doświadczali zróżnicowanych bodźców sensorycznych. Doskonalili funkcje wzrokowe i słuchowe, pamięć, umiejętność planowania, wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, koncentrację uwagi, motorykę małą, percepcję węchową
i dotykową. Wykonywali też ćwiczenia ortograficzne a przy wykorzystaniu programu komputerowego „Czytam i piszę” doskonalili umiejętność czytania i pisania, czytania i słuchania ze zrozumieniem w oparciu o baśnie H. Ch. Andersena: „Brzydkie kaczątko”, „Calineczka”, „Dziewczynka z zapałkami”, „Mała Syrenka” i „Królowa Śniegu”. Dodatkowo uczniowie z klas 3 – 8 podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwiązywali zadania konkursowe z Konkursu Ortograficznego i „Angielski na wesoło” w ramach Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją. Na materiale konkursowym usprawniali funkcje wzrokowe, czytanie ze zrozumieniem poleceń, myślenie logiczne, sprawdzali swoje umiejętności, utrwalali sobie zasady ortograficzne i zasady pisowni w języku angielskim, w tym zdrowo rywalizowali z kolegami i koleżankami.
Dziękujemy - nauczycielom, specjalistom szkolnym, uczniom – za współpracę
i zaangażowanie na rzecz przedsięwzięć realizowanych w naszej szkole w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.
Krystyna Haczyńska, Ilona Manista i Daniela Minota