Tutaj powinien być opis

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2023

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

 W dniach od 2 do 8 października 2023r. odbyły się kolejne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: „Uczeń z dysleksją w cyfrowym świecie”. W ramach obchodów tego tygodnia w w/w czasie, a także przez cały październik nauczyciele naszej szkoły wraz z dziećmi podjęli działania mające na celu wzrost świadomości na temat dysleksji.

W ramach ETŚD, pani Janina Czarnogórska z uczniami klas 1 ze świetlicy przeprowadziła zajęcia plastyczne pt. „Inspiracje jesienne”. Nauczyciele – wychowawcy świetlicy klas 2 i 3 – panie: Mariola Gromada, Jagoda Maliszewska, Oksana Panasiuk, Anna Sawośko, Sonia Sobieszczańska przeprowadziły  zajęcia plastyczne o różnorodnej tematyce. Celem zajęć było ćwiczenie świadomego operowania dłonią, pobudzania i hamowania jej ruchowych impulsów. Dzieci brały udział także w zorganizowanych codziennych zabawach i ćwiczeniach związanych z ortografią, czytaniem i pisaniem, na które składały się: krzyżówki, zagadki, rebusy oraz łamańce językowe. Podczas zajęć dzieci z wielkim zaangażowaniem  pokonywały kolejne trudności. Były aktywne, gdyż miały okazję bawić się, ale i za razem uczyć w doskonałej atmosferze.

Uczniowie klasy 1a wraz z panią Anetą Urbaszek tworzyli makietę „ Las jesienią”. Podczas tych zajęć rozmawiali o zwierzętach leśnych i ich sposobach przetrwania zimy i o pożywieniu. Natomiast na zajęciach z  edukacji muzycznej tworzyli własne instrumenty muzyczne, na których wygrywali wskazane rytmy.

Uczniowie klasy 1b z panią Iloną Manistą wykonywali pociąg - zabawkę z papieru wg instrukcji słowno - obrazkowej. Ponadto układali elementy z tangramu wg przygotowanego wzorca oraz własnych pomysłów. Dodatkowym zadaniem było ułożenie wszystkich siedmiu tanów tak, by wypełnić kontury obrazków (narysowane kontury rybki i kwadratu). 

Uczniowie klasy 1c – pod kierunkiem pani Marioli Gromady – na zajęciach z edukacji matematycznej rysowali brakujące połowy żaglówek. Sprawdzali w ten sposób umiejętność w symetrycznym odzwierciedlaniu drugiej części obrazka. Poza tym uczniowie wykonywali prace plastyczne o tematyce jesiennej pt. „Pani jesień”, „Kolorowy parasol”, „Park jesienią”.

W klasie 1g uczniowie z panią Karoliną Łuniewską rozwiązywali zagadki z trudnościami ortograficznymi, wykonywali ćwiczenia grafomotoryczne oraz prace plastyczne z papieru kolorowego i rolek tekturowych pt. „Grzybki”, z plasteliny pt. „Krajobraz jesienny”. W czasie tych zajęć ćwiczono motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową.

W klasie 2a uczniowie z panią Anną Boguś układali sudoku obrazkowe oraz wyrazy  dwu i trzy sylabowe z rozsypanki sylabowej. Na lekcji w-f  bawili się w zabawę "Kto zmienił miejsce?" a na lekcji informatyki rozwiązywali dyktando graficzne.

Panie Jolanta Poręcka i Grażyna Kopania przeprowadziły zajęcia z uczniami klas 3b i 3d, podczas których dzieci pracowały z wierszem H. Zdzitowieckiej „Gdzie jesteś jesieni?”. Uczniowie tworzyli mapy myśli, doskonalili też pisownię wyrazów z „ż” wymiennym na: g, z, ź, dz, s, h.

Dzieci z klasy 3c na zajęciach plastycznych z panią Anną Sawośko wykonały zakładkę do książki, kopiowały obraz sławnego malarza i kosz pełen owoców i warzyw. Dzieci wyklejały plasteliną, wycinały drobne elementy z różnych materiałów, kolorowały i malowały. W czasie tych zajęć ćwiczono motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową. Na zajęciach komputerowych w edytorze tekstu uczniowie przepisywali fragment wiersza korzystając z funkcji autokorekty.

W czasie zajęć rozwijających umiejętności polonistyczne uczniowie klasy 3e z panią Haliną Dulbą rozwiązywali krzyżówki i zagadki ortograficzne. Tworzyli wierszyki z trudnościami ortograficznymi. Uczniowie klasy 3g – pod kierunkiem pani Katarzyny Serockiej - napisali dyktando w parach. Zabawa z ortografią opierała się na możliwości korzystania ze słownika ortograficznego i książek. Ważne było aby umieć zastosować poznane zasady ortografii, powtórzyć informacje a także wspólnie sobie pomagać. Uczniowie również samodzielnie sprawdzali swoje prace. Uczniowie samodzielnie mogli szukać informacji, pracować w grupie, ćwiczyć sprawne posługiwanie się słownikiem ortograficznym.

W tygodniu świadomości zapobiegania dysleksji na katechezach s. Anna Dołębska i s. Elżbieta Kleban podjęły działania: układanie puzzli, granie w memory, odszukiwanie pasujących par wyrazów i obrazków, wpisywanie brakujących liter i słów w tekście, odszukiwanie wybranych słów w tekście, szukanie synonimów, odczytywanie wyrazów od tyłu, składanie wyrazów i zdań z rozsypanki.

W klasach czwartych na lekcjach techniki pod kierunkiem pani Elżbiety Buszkowskiej uczniowie wykonywali pracę plastyczną pt. „Jesienny obrazek”. Barwy jesieni były inspiracją do stworzenia prac. Uczniowie doskonalili umiejętność posługiwania się nożyczkami: wycinali drzewo, liście i tło z kolorowych kartek a następnie tworzyli kompozycję. Na wyklejone drzewo nakładali ramkę wyciętą z kartonu. Na lekcjach języka angielskiego pod kierunkiem pani Małgorzaty Gajcy uczniowie trenowali koordynację wzrokowo-słuchową, czytanie ze zrozumieniem z wykorzystaniem tekstów z lukamii połączonych z ilustracjami.

Pani Magdalena Magiera w ramach  obchodów „Dni Świadomości Dysleksji” w październiku wśród klas 1e, 3a, 3g przeprowadziła zajęcia: „Ćwiczenie koncentracji uwagi” (1e zajęcia rewalidacyjne),  „Pejzaż jesienny” (3a na lekcji plastyki), „Samogłoski, spółgłoski. Praca z tekstem” – ćwiczenie uwagi i motoryki małej (3g zajęcia rewalidacyjne).

Pani Marzena Kamionek na zajęciach rewalidacyjnych prowadziła zajęcia „Terapia ręki z elementami  terapii pedagogicznej”. W czasie tych zajęć ćwiczono motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową i planowanie ruchu, koncentrację, wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk,  poprawę umiejętności chwytu.

Szkolni logopedzi panie Kornelia Kurzak, Katarzyna Nowak i Marta Szczepaniak zorganizowały konkurs plastyczno-logopedyczny „Jesienne głoski" dla uczniów klas 1-3. Podczas zajęć prowadziły ćwiczenia: rozwijające percepcję wzrokową (m. in. wykreślanki, uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami), usprawniające słuch fizjologiczny i fonematyczny (m. in. odtwarzanie usłyszanego rytmu, odgadywanie odgłosów, lokalizowanie oraz identyfikowanie dźwięków), stymulujące funkcje językowe - rozwijanie umiejętności posługiwania się rymami i aliteracjami (m. in. wymyślanie rymów do wyrazów, wyszukiwanie wyrazów które się nie rymują, podawanie wyrazów rozpoczynających się na tę samą literę), rozwijające słownictwo oraz swobodną wypowiedź  (m. in. wymyślanie zakończenia historii, wyszukiwanie homonimów, przeciwieństwa, gry rozwijające słownictwo "Kalambury", "Gorący Ziemniak", "5 sekund", "Story Cubes" i inne).

W naszej szkole jest kontynuowana gazetka pt. „Sławne osoby z dysleksją”. Kolejne sylwety znanych postaci z dysleksją zamieściły na niej panie Krystyna Haczyńska, Ilona Manista i Daniela Minota.

Z okazji Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji w dniach 2 – 8 października odbył się międzyszkolny konkurs ortograficzno-plastyczny „Ortografia na rysunku” adresowany do dzieci z klas 1-3 ze szkół publicznych w Kobyłce uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Pani Daniela Minota koordynowała przeprowadzenie tego konkursu w naszej szkole.

Panie: Halina Dulba, Krystyna Haczyńska, Kinga Kietlińska, Anna Krawczyk, Ilona Manista, Agata Maziarz i Daniela Minota w ramach Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją zorganizowały dwa konkursy dla uczniów uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z klas od 3 do 8 - Konkurs Ortograficzny dla uczniów klas 4 – 8 oraz Konkurs z języka angielskiego „Angielski na wesoło” dla uczniów klas 3 – 8. Pani Daniela Minota na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami klas 1-8  wykorzystywała elementy integracji sensorycznej. Podczas ćwiczeń, zabaw i gier angażujących zmysły, uczniowie doświadczali zróżnicowanych bodźców sensorycznych. Doskonalili funkcje wzrokowe i słuchowe, pamięć, umiejętność planowania, wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, koncentrację uwagi, motorykę małą, percepcję węchową i dotykowąm.in.: z worka uczniowie za pomocą dotyku i bez kontroli wzroku wyjmowali pary poduszeczek z taką samą zawartością oraz pudełka z identyczną fakturą, a także  dopasowywali buteleczki w pary z tym samym zapachem oraz łączyli pudełka zapachowe z odpowiednim obrazkiem, ćwiczyli sprawność motoryczną z wykorzystaniem nawlekanek koralikowych, przeplatanek, „Przybijanki”, układanki z kulek i pineskowo-grzybkowej,  wzornika do nauki pisania, tworzyli budowle  przestrzenne oraz obrazki według wzoru i własnego pomysłu z użyciem drewnianej oraz magnetycznej Mozaiki, układanki „Kinoptik”, klocków 3d, konstrukcyjnych klocków magnetycznych; zapamiętywali układy kostek zgodnie ze wzorem; dobierali w pary klocki wydające  taki sam dźwięk. Wykonywali też ćwiczenia ortograficzne i doskonalące umiejętność czytania i pisania.

Dodatkowo w październiku i listopadzie uczniowie z klas 3 – 8 podczas  zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwiązywali zadania konkursowe  z Konkursu Ortograficznego i  "Angielski na wesoło”  w ramach Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją. Na materiale konkursowym  usprawniali funkcje wzrokowe, czytanie ze zrozumieniem poleceń, myślenie logiczne, sprawdzali swoje umiejętności, utrwalali sobie zasady ortograficzne i zasady pisowni w języku angielskim, zdrowo też rywalizowali z kolegami i koleżankami.

 

Dziękujemy - nauczycielom, specjalistom szkolnym, uczniom – za współpracę
i zaangażowanie na rzecz przedsięwzięć realizowanych w naszej szkole w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.

Krystyna Haczyńska, Ilona Manista i Daniela Minota