Tutaj powinien być opis

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

W dniach od 3 do 9 października 2022r. odbyły się kolejne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: „Przełamujemy bariery!”. W ramach obchodów tego tygodnia w w/w czasie, a także przez cały październik nauczyciele naszej szkoły wraz
z dziećmi podjęli działania mające na celu wzrost świadomości na temat dysleksji.

W ramach ETŚD, nauczyciele - Pani  Janina Czarnogórska oraz  Pani Izabela Kiliańska przeprowadziły z uczniami klas pierwszych zajęcia pt.”Usprawnianie percepcji wzrokowo – manualnej.” Dzieci poprzez pracę plastyczną, polegającą na wyklejaniu różnymi materiałami wyrazów trudnych, poznawały ich poprawną pisownię. W dniu 29 października w świetlicy klas II-III odbyły się zajęcia poświęcone tematyce specyficznych trudności w nauce: dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii. Uczniom zaprezentowano sylwetki słynnych osób, którym nie powodziło się w szkole. Wyjaśniono też, że każdy ma swój styl uczenia się (wzrokowcy, słuchowcy oraz kinestetycy). Na koniec podopieczni zostali podzieleni na zespoły, w których wykonali prace plastyczne "Moje miejsce do nauki". Pani Anna Boguś przeprowadziła dyktando graficzne w klasie 1a, dzięki któremu uczniowie mieli okazję ćwiczyć koordynację wzrokowo – ruchową oraz orientację przestrzenną. Ponadto dzieci wykonywały również zadania z wykorzystaniem liczb porządkowych oraz ćwiczeń prawej i lewej strony (według instrukcji czytanej przez nauczyciela). Dodatkowo dzieci układały wyrazy z poznanych sylab i zapisywały je w zeszycie. W klasie 2c Pani Anna Sawośko przeprowadziła zajęcia doskonalenia wypowiedzi  ustnych na temat przeczytanej lektury pt. „Pięciopsiaczki”

W. Chotomskiej. Uczniowie uczyli się budować poprawne odpowiedzi, wypowiadać ustnie, omawiać kolejność wydarzeń opisanych w lekturze. Pani Aneta Urbaszek przeprowadziła zajęcia w klasie 3c z wykorzystaniem odwzorowywania obrazów artystów, wykreślanek, krzyżówek, zabawy w "Lustro", śpiewania z pokazywaniem, orientacji w przestrzeni (nad, pod, prawo, lewo itp.), koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ponadto dzieci wykonały wydzieranki i wydrapywanki, a także układały własne rebusy. Panie Jolanta Poręcka i Grażyna Kopania przeprowadziły zajęcia z uczniami klas 2b i 2d, podczas których dzieci wykonywały prace plastyczne o tematyce jesiennej. W czasie tych zajęć ćwiczono motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci wyklejały plasteliną, wycinały elementy z różnych materiałów, kolorowały i malowały farbami. Pani Halina Dulba w klasie 2e zrealizowała zajęcia rozwijające, na których pojawiły się zagadki, krzyżówki ortograficzne oraz rebusy ,,Czy znasz te przysłowia?'' Uczniowie klasy 3b wraz z panią Iloną Manistą wykonywali pracę plastyczną „Jesienne święto” z wykorzystaniem plasteliny (wyklejanka). Ponadto uczniowie wykonali żabę z papieru techniką origami (wg instrukcji wzrokowo – słuchowej). Pani Marzenna Osiecka w klasie 5c codziennie – przez miesiąc – przeprowadzała krótkie kartkówki ortograficzne. Pani psycholog Paulina Rybka przygotowała gazetkę na temat zdrowia psychicznego, a także przeprowadziła zajęcia dotyczące depresji z uczniami klas ósmych. Pani logopeda Marta Szczepaniak na zajęciach usprawniała funkcje wzrokowe, słuchowe, pamięć i koncentrację. Podczas zajęć wykonywała z uczniami między innymi takie zadania: rozpoznawanie oraz zaznaczanie konturów różnych przedmiotów i postaci, odnajdywanie różnic na dwóch podobnych obrazkach, gry typu Dobble, ćwiczenia głoskowania oraz literowania wyrazów na głos, przeliczenia ilości głosek i liter w poszczególnych wyrazach oraz omawianie pojawiających się różnic, rozpoznawanie zwierząt oraz przedmiotów na podstawie dźwięków (m.in. gra w kalambury), wysłuchiwanie a następnie powtarzanie wystukanego rytmu, gra w memo, wysłuchiwanie historyjki a następnie odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wysłuchanego tekstu, układanie puzzli, gra w skojarzenia. Pani logopeda Kornelia Kurzak zorganizowała trening słuchowy dla uczniów klas 1-3 z ryzykiem dysleksji, zaburzeniami mowy oraz trudnościami w relacjach społecznych. Przeprowadziła także zajęcia, podczas których uczniowie wykonywali ćwiczenie słuchowo – językowe z wykorzystaniem rymów. Podczas zajęć zwracano uwagę na błędy gramatyczne, trudności z różnicowaniem głosek, sylab oraz wyodrębnianiem sylab, głosek ze słów i ich syntezę. Pani Daniela Minota na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami klas 1-8 (zgodnie  z planem ww. zajęć) wykorzystywała elementy integracji sensorycznej. Podczas ćwiczeń, zabaw i gier angażujących zmysły, uczniowie doświadczali zróżnicowanych bodźców sensorycznych. Doskonalili funkcje wzrokowe i słuchowe, pamięć, umiejętność planowania, wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, koncentrację uwagi, motorykę małą, percepcję węchową i dotykowąm.in.: za pomocą dotyku uczniowie dobierali  w pary takie same przedmioty oraz pudełka z identyczną fakturą, a także  dopasowywali buteleczki w pary z tym samym zapachem oraz łączyli pudełka zapachowe z odpowiednim obrazkiem, ćwiczyli sprawność motoryczną z wykorzystaniem nawlekanek koralikowych, przeplatanek, „Przybijanki”, układanki z kulek, tworzyli budowle przestrzenne oraz obrazki według wzoru i własnego pomysłu z użyciem  Mozaiki, układanki „Kinoptik”; zapamiętywali układy kostek zgodnie ze wzorem; dobierali w pary klocki wydające  taki sam dźwięk. Wykonywano też ćwiczenia ortograficzne i doskonalące umiejętność czytania. Siostry Anna Dołębska i Elżbieta Kleban w czasie katechez oraz na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej podejmowały działania mające na celu przeciwdziałanie dysleksji podczas następujących aktywności: gra w memo, dopasowywanie obrazków do podpisów, uzupełnianie brakujących liter w wyrazach, składanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej, rysowanie po śladzie, czytanie tekstów: po linijce, całymi akapitami, z podziałem na role. Działania te objęły klasy: 1, 2, 3 oraz 5.

Uczniowie z klas od 3 do 8, którzy uczęszczaja na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, wzięli udział w konkursie z języka angielskiego „Angielski na wesoło” oraz w konkursie ortograficznym w ramach Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją.

Dziękujemy - nauczycielom, specjalistom szkolnym, uczniom – za współpracę i zaangażowanie na rzecz przedsięwzięć realizowanych w naszej szkole w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.

Ilona Manista i Daniela Minota