Tutaj powinien być opis

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

W dniach od 4 do 10 października 2021r. odbyły się kolejne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: „Jesteśmy różni – jesteśmy razem”. W ramach obchodów tego tygodnia w w/w czasie, a także przez cały październik nauczyciele naszej szkoły wraz z dziećmi podjęli działania mające na celu wzrost świadomości na temat dysleksji.

Uczniowie klasy 2a z panią Mariolą Gromadą rysowali oburącz obrazki a następnie je  kolorowali – ćwiczyli percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę małą. Pani Małgorzata Wołosowicz przeprowadziła zajęcia pt. „Tworzymy nowe słowa”. Uczniowie klasy 3b w trakcie pracy z lekturą „Szewczyk Dratewka” mieli za zadanie ułożyć jak najwięcej nowych słów (rzeczowników w liczbie pojedynczej) z liter składających się na hasło: DRATEWKA. Klasa została podzielona na grupy. Każda grupa miała do dyspozycji kartoniki z literami oraz tabelę do wpisywania słów. Podczas odczytywania na głos zapisanych wyrazów dzieci zwracały uwagę na to, które słowa były popularne i pojawiły się w każdej grupie. Na koniec lekcji zwycięska grupa została nagrodzona brawami. Pani Janina Czarnogórska z uczniami klas 1 ze świetlicy przeprowadziła zajęcia pt.”Usprawnianie percepcji słuchowej” w formie zabawy z wykorzystaniem instrumentów muzycznych. Pani Halina Dulba z uczniami klasy 1e - w ramach szerzenia świadomości dysleksji - wykonywała następujące ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy: wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych; wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej przez innego ucznia (wyrazowe domino);  zadania z wykorzystaniem nagrań odgłosów zwierząt, dźwięków instrumentów muzycznych; układanie wyrazów z sylab lub uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami; dobieranie podpisów do obrazków; wyodrębnianie głosek w wygłosie, śródgłosie i nagłosie; różnicowanie głosek podobnych fonetycznie;  kończenie rozpoczętych zdań lub sylab; podział zdania na wyrazy i wyrazu na sylaby; liczenie słów w zdaniu; różnicowanie znaczenia wyrazów, które brzmią podobnie. Pani Urszula Kupiec podczas zajęć z terapii ręki (w ramach innowacji pedagogicznej pt. „Wesołe paluszki”) z uczniami klasy 2c wykonywała pacynki. Celem zajęć było rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnej dziecka oraz poprawa ruchów precyzyjnych. W czasie zajęć rewalidacyjnych przeprowadziła lekcję pt. „Innowacyjne narzędzia do pracy z dziećmi z dysleksją”  w ramach, której stosowano różnorodne innowacje do pracy z dziećmi z dysleksją (m.in. stosowanie aplikacji zachęcających  dzieci do nowych wyzwań, wzmagania w nich ciekawości i pobudzania chęci do dalszego działania, wykonywanie pracy nad poprawną pisownią „ó” i „u”).  Uczniowie klasy 3d z panią Krystyną Haczyńską zaznaczali w karcie pracy pary wyrazów rymujących się. W określonym czasie zapisywali jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się sylabą „ma” oraz grali w skojarzenia. Pani Anna Boguś z uczniami klasy 3e przeprowadziła zajęcia: układanie zdania z użyciem kostki do gry („Wyturlaj zdanie”), grę "Ja ma..., a kto ma...?" (tabliczka mnożenia), „Zakodowana ortografia” (karta pracy z ó wymiennym, niewymiennym i końcówką -ów, -ówka). Pani Sonia Sobieszczańska  wraz z wychowawcami świetlicy klas 2 i 3 przeprowadziła zajęcia o tematyce społecznej "Tacy sami, choć różni". Zorganizowano rozmowę o problemach, jakie napotkać mogą osoby z niepełnosprawnością, dysleksją, specyficznymi trudnościami w nauce. Wykonano ćwiczenia sensorycznych, sprawdzające zdolność rozpoznania przedmiotów bez konieczności patrzenia na nie. Potem uczniowie tworzyli plakaty. Prezentowały one dary (wartości), których nigdy nie powinno zabraknąć w życiu osoby, borykającej się ze specyficznymi trudnościami.  Uczniowie klasy 2b wraz z panią Iloną Manistą wykonywali pracę plastyczną „Jesienne drzewo” z wykorzystaniem papieru kolorowego. Dzieci wycinały oraz przyklejały sylwety drzew, a następnie składały paski papieru w rulony tworząc liście drzewa. Ponadto dzieci wykonywały królika z papieru techniką orgiami (wg instrukcji wzrokowo – słuchowej). Działania te miały na celu usprawnianie motoryki małej oraz doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej. W trakcie zajęć psychoedukacyjnych z uczniami klas 1 panie psycholog Agnieszka Polkowska i psycholog Małgorzata Zabramska przeprowadziły ćwiczenia usprawniające procesy kojarzenia obrazu z tekstem mówionym, koncentrację uwagi i doskonalące analizę wzrokową. Pani logopeda Kornelia Kurzak  z uczniami klas 1 uczęszczających  na zajęcia logopedyczne usprawniała percepcję wzrokową (wyszukiwanie największej liczby różnic na obrazkach a także odnajdywanie szczegółów i ich zapamiętywanie). Klasy 2 i 3  wykonywały zadania ortograficzne rozwiązując rebusy, krzyżówki oraz zagadki utrwalające zasady ortograficzne a uczniowie klas 4-8 rozwiązywali test oraz dyktando ortograficzne do ćwiczeń pisowni „u/ó” pt. „Ku czci zupy ogórkowej”. Pani logopeda Katarzyna Nowak na zajęciach logopedycznych z uczniami klas 1-3 m.in. wykonywała ćwiczenia: wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach,  odnajdywanie różnic na  obrazkach, rozwiązywanie rebusów, porządkowanie historyjek obrazkowych. Pani Daniela Minota na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych przeprowadziła zajęcia z elementami integracji sensorycznej dla dzieci z klas 1-8 –  zgodnie  z planem ww. zajęć. Podczas ćwiczeń, zabaw i gier angażujących zmysły, uczniowie doświadczali zróżnicowanych bodźców sensorycznych. Doskonalili funkcje wzrokowe i słuchowe, pamięć, umiejętność planowania, wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, koncentrację uwagi, motorykę małą, percepcję węchową i dotykową – m.in.: z worka z różnościami wyjmowali samym dotykiem pary takich samych przedmiotów, bez kontroli wzroku dobierali pary poduszeczek z taką samą zawartością oraz pudełeczka z taką samą fakturą (memo dotykowe); po rozpoznaniu zapachów zawartych w buteleczkach dobierali w pary buteleczki z takim samym zapachem (memo zapachowe); ćwiczyli sprawność motoryczną z wykorzystaniem wzornika do nauki pisania, nawlekanek koralikowych i przeplatanek, tworzyli wyroby z masy solnej i budowle przestrzenne oraz obrazki według wzoru i własnego pomysłu z użyciem „Przybijanki”, gumek na geoplanie, „Układanki pinezkowo-grzybkowej”, konstrukcyjnych klocków magnetycznych i klocków 3d, drewnianej oraz magnetycznej mozaiki „Kinoptik”; zapamiętywali układy kostek zgodnie ze wzorem („Pamięć 3d”); dobierali w pary klocki wydające  taki sam dźwięk, wskazywali odpowiedni obrazek do wysłuchanych uprzednio nagrań z pojazdami i zwierzętami. Na zajęciach informatyki uczniowie klasy 5a z panią Małgorzatą Szydlik wyszukiwali w internecie informacje dotyczące sławnych dyslektyków.  Na podstawie znalezionych wiadomości i zdjęć utworzyli dokument tekstowy, w którym przybliżyli sylwetkę i osiągnięcia wybranej osoby. Pani Anna Sawa z uczniami klasy 1a podczas utrwalania poznanych liter „o, e” przeprowadziła zabawę ruchową pod tytułem Imiona na e. Zadaniem dzieci było zatrzymanie się po usłyszeniu imienia z głoską „e” w śródgłosie, a zatrzymanie się z klaśnięciem w dłonie po usłyszeniu głoski „e” w nagłosie imienia. Następnie dzieci wyklejały plasteliną kontury litery „o”.  Na koniec dzieci wycięły poznane litery, z których układały wyrazy zawierające litery „o, e”. Katecheci: s. Anna Dołębska, s. Elżbieta Kleban, s. Danuta Składnik w miesiącu październiku podczas katechez podjęli szereg działań mających na celu wspomaganie uczniów będących dyslektykami. Były to następujące zadania: odszukiwanie par tajemnic różańcowych – klasy I, II i IV; tworzenie i opisywanie historyjek obrazkowych dotyczących świętych patronów (we wrześniu – Staś Kostka) – np. Jan Paweł II, Anioł Stróż – klasy I – IV; tworzenie rebusów – klasy VI; odczytywanie gotowych rebusów – klasy I-IV, VI; wyszukiwanie podpisów do ilustracji – klasy I-IV; wpisywanie brakujących wyrazów w tekście – klasy I-IV, VI; łączenie atrybutów (rzeczy, osób, symboli po których są rozpoznawani) z ilustracjami przedstawiającymi świętych – klasy I;  odczytywanie krótkich wyrazów, tekstów – klasy I-IV. W ramach Tygodnia Świadomości Dysleksji, pani Monika Krupińska rozmawiała z uczniami klasy 2d o zaletach czytania książek. Uczniowie dowiedzieli się też, w jaki sposób powstają książki i poznali zawody osób związanych z ich powstawaniem i dystrybucją. Na końcu sami postanowili wcielić się w twórców książki. Współpracując w grupach, stworzyli bajki, opowiadania i komiksy, rozwijając swoją twórcza wyobraźnię, rozwijając słownictwo i ucząc się poprawnej pisowni wyrazów. Panie Ilona Manista i Daniela Minota na zajęciach pt. „Stymulacja wielozmysłowa” z uczniami klas 2 i 3 przeprowadziły trening wzrokowy, dotykowy i zapachowy. Ponadto doskonalono sprawność manualną. Podczas zajęć dzieci wyjmowały drobne przedmioty ukryte w galarecie, tworzyły różne figury  z  wykorzystaniem masy solnej (wałkowały, lepiły, ugniatały masę, formowały kształty z użyciem foremek).  Z wykorzystaniem zestawu zapachowego próbowały odgadnąć zapachy ukryte w butelkach, po rozpoznaniu zapachów wskazywały obrazki odpowiadające zapachom. Wąchały kilka zapachów a następnie układały karty z nazwami zapachów i obrazkami w odpowiedniej kolejności (sekwencja zapachów). Grały w memo dotykowe (bez użycia wzroku dobierały w pary krążki o takiej samej fakturze oraz odnajdywały dwie identyczne poduszeczki). Dzieci przybijały drewniane elementy i tworzyły obrazki według wzoru, ćwicząc tym samym spostrzegawczość wzrokową, precyzję oraz zdolności motoryczne. W klasach czwartych pod kierunkiem pani Elżbiety Buszkowskiej uczniowie wykonali dwie prace plastyczne: 1. "Znak bezpieczeństwa" ( uczniowie wykonali znak tak, aby wygląd oznaczeń był dostosowany do przekazywanych informacji. Podczas wykonywania pracy ćwiczyli rysunek odręczny, posługiwanie się cyrklem i linijką). 2." Pana Stop" (Pan Stop ustawiony na biurku ma przypominać o przestrzeganiu zasad właściwego zachowania na drodze. Podczas wykonywania pracy uczniowie ćwiczyli wycinanie nożyczkami: stroju, znaków drogowych, dbali o estetykę pracy). Na lekcjach muzyki pod kierunkiem pana Michała Pyrzyńskiego chętni uczniowie przygotowywali prezentacje na temat znanych kompozytorów z dysleksją. Pani Justyna Fedorczyk w ramach  obchodów ”Dnia Świadomości Dysleksji” w październiku   wśród klas 5- tych, prowadziła zajęcia utrwalające znajomość ortografii oraz rozumienie czytanego tekstu. Uczniowie otrzymywali karty pracy do samodzielnej pracy, a także  wykonywali ćwiczenia interaktywne w programie „Wordwall”. W naszej szkole jest kontynuowana gazetka informacyjna pt. „Sławni dyslektycy – wybitni w różnych dziedzinach”. Oprócz zamieszczonych tam sylwet znanych postaci z dysleksją można dowiedzieć się o przyczynach  występowania dysleksji, jej rodzajach oraz formach usprawniania poprzez korekcję i kompensację zaburzonych funkcji.

Dzieci podczas zajęć podejmowanych w ciągu całego miesiąca miały okazję pokonywać swoje trudności w uczeniu się oraz odnaleźć motywację do spełniania  marzeń.

W imieniu Zespołu Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej dziękujemy - nauczycielom, specjalistom szkolnym, dzieciom oraz młodzieży - za współpracę i zaangażowanie na rzecz przedsięwzięć realizowanych w naszej szkole w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.

Ilona Manista i Daniela Minota