Tutaj powinien być opis

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

W dniach od 5 do 11 października 2020r. odbyły się kolejne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: „Dysleksja inspiruje do (nie)zwykłych działań”. W ramach obchodów tego tygodnia w w/w czasie, a także przez cały październik nauczyciele naszej szkoły wraz z dziećmi podjęli działania mające na celu wzrost świadomości na temat dysleksji.

Nauczyciele – wychowawcy świetlicy panie: Karolina Dąbrowska, Karolina Łuniewska, Jagoda Maliszewska i Agnieszka Stefankowska przeprowadziły zajęcia plastyczne, podczas których uczniowie wykonywali  m. in. jesienne drzewa, chryzantemy i parasole. Powstało wiele  ciekawych prac. Ponadto dzieci brały udział w ćwiczeniach i zabawach dotyczących pisania, czytania oraz ortografii (krzyżówki, rebusy, zagadki, wykreślanki wyrazowe).  Celem zajęć było rozwijanie sprawności motorycznej,  wrażliwości artystycznej, poczucia estetyki, kreatywności, a przede wszystkim cierpliwości.

Marzena Kamionek z uczniami  klas drugich i trzecich uczęszczających do świetlicy szkolnej realizowała czterodniowy projekt, w ramach którego poprzez prezentacje przybliżyła uczniom tematykę dysleksji (pojęcie dysleksji i jej rodzaje) oraz sylwetki słynnych osób z dysleksją (przedstawienie życiorysu i dorobku literackiego, np. H. Ch. Andersena). Na koniec uczniowie rozwiązywali łamigłówki i karty pracy związane tematycznie z omawianym zagadnieniem.

Uczniowie klasy 1b wraz z panią Iloną Manistą wykonywali pracę plastyczną „W ogrodzie” z wykorzystaniem plasteliny. Dzieci nazywały przedmioty na obrazkach oraz wypełniały plasteliną kontury tych obiektów, które w nazwie mają określoną głoskę. Ponadto rysowały wzory po śladzie bez odrywania ręki. Działania te miały na celu usprawnianie motoryki małej, rozwijanie funkcji percepcyjnych i słuchowych.

Uczniowie  klasy 2d z panią Krystyną Haczyńską wykreślali  niepotrzebne wyrazy w liście oraz wyszukiwali i usuwali podane wyrazy w wykreślance.

Pani Urszula Kupiec z uczniami ze świetlicy szkolnej  przeprowadziła zajęcia, podczas których dzieci rysowały leniwe ósemki i koła Dennisona, a także kodowały i rozkodowywały wyrazy. W ten sposób usprawniały funkcje motoryczne i percepcyjne.  

Na zajęciach z panią Agnieszką Polkowską uczniowie układali wyrazy z podanych liter z wykorzystaniem Scrabli.

Pani Janina Czarnogórska z uczniami ze świetlicy przeprowadziła zajęcia dotyczące rodzajów dysleksji oraz zorganizowała różnorakie ćwiczenia wspomagające dziecko w pokonywaniu trudności szkolnych.

Pani Justyna Fedorczyk przeprowadziła zajęcia rozwijające umiejętność czytania. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podjęli się rozwiązywania zadań: rozpoznawania liter w tekście, układania zdań z rozsypanki wyrazowej, słuchania bajki oraz układania do niej planu wydarzeń. Poznały również sylwetki sławnych dyslektyków, tj.: Walt Disney, H. CH. Andersen, Adam Mickiewicz, Albert Einstein. Zajęcia zakończyły się zabawą ruchową usprawniającą koordynację wzrokowo – ruchową. Wykonano  również gazetkę informacyjną pt. „Sławni dyslektycy – wybitni w różnych dziedzinach” na temat: sylwet znanych postaci z dysleksją, przyczyn występowania dysleksji, jej rodzajów oraz form usprawniania poprzez korekcję oraz kompensację zaburzonych funkcji.

Panie Ilona Manista i Daniela Minota wykonały gazetkę okolicznościową dotyczącą sławnych osób z dysleksją.

Dzieci podczas zajęć podejmowanych w ciągu całego miesiąca miały okazję pokonywać swoje trudności w uczeniu się oraz odnaleźć motywację do spełniania  marzeń.

W imieniu Zespołu Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej dziękujemy - nauczycielom, specjalistom szkolnym, dzieciom oraz młodzieży - za współpracę i zaangażowanie na rzecz przedsięwzięć realizowanych w naszej szkole w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.

                                                                                      Ilona Manista i Daniela Minota