
Program COMENIUS – Partnerskie Projekty Szkół
W roku szkolnym 2011/1012 Gimnazjum w Zespole Szkół Publicznych nr 3 im. Karola Wojtyły w Kobyłce rozpoczęło współpracę ze szkołami w Bułgarii, Rumunii, Hiszpanii oraz Turcji w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" COMENIUS – Partnerskie Projekty Szkół.
Przez cały poprzedni rok w.w. szkoły brały udział w projekcie e-Twinning "Find a pen pal and make a fire to your life", wtedy to narodził się pomysł, aby rozbudować naszą współpracę i zaangażować się w działanie o szerszym zakresie. Napisany przez nas projekt zatytułowany "Who gets up in violene - sits down with a loss” uzyskał w postępowaniu kwalifikacyjnym 90,64 punkta na 100 możliwych. Został on zatwierdzony przez Zarząd Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz otrzymał kwotę dofinansowania w wysokości 20000 Euro.
Jego założeniem jest przeciwdziałanie przemocy w szkole i poza nią. Promujemy zatem zachowania pozytywne i eliminujemy niewłaściwe. Staramy się wykryć powody występowania przemocy oraz ich wpływ na uczniów należących do różnych kultur. Ponadto będziemy starali się ustanowić wspólne szkołom biorącym udział w projekcie zasady i zaznaczyć wagę zasad obowiązujących w szkole oraz w życiu społecznym. Poza tym promujemy zachowania pozbawione uprzedzeń, odpowiedzialne, zdrowe, poprzez wspólne działania uczniów. Ostatnim założeniem jest kreowanie atmosfery szacunku dla zdrowego trybu życia w naszych szkołach oraz zapoznanie uczniów ze znaczeniem terminu "przynależność".
W listopadzie bieżącego roku gościliśmy z wizytą w Bułgarii w miejscowości Sandanski. W mobilności tej wzięło udział dwóch nauczycieli – p. Anna Lasota (koordynator) i p. Anna Glądała – Szklarska (współkoordynator) oraz trzech uczniów naszego gimnazjum. Podczas tegoż spotkania mieliśmy szansę nie tylko poznać kulturę, sztukę i zabytki Bułgarii oraz podziwiać piękny krajobraz tego miejsca, ale także poznać się osobiście. Uczniowie, korzystający z gościnności rodzin Bułgarskich, nawiązali nowe znajomości, a co najważniejsze, mieli okazję wypróbować swoją znajomość języka angielskiego w praktyce.
Na zakończenie zaznaczyć należy, iż projekt ten nie miałby szansy powodzenia, gdyby nie ogromne zaangażowanie i stałe poparcie ze strony jego inicjatora, a zarazem dyrektora szkoły – Pana Tomasza Szturo, który wspiera nas zarówno swoją wiedzą jak i doświadczeniem w zakresie prowadzenia wielostronnych projektów partnerskich. Serdecznie dziękujemy także wszystkim sympatykom, partnerom, koleżankom i kolegom, którzy przyłączyli się do realizacji założeń projektu.
Anna Lasota