
Europejski Tygodzień Świadomości Dysleksji
W dniach 5-11 października 2015r. w naszej szkole odbyła się kolejna edycja obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Tegoroczne obchody przebiegały pod hasłem: „Mogę. Umiem. Potrafię!”. W ramach obchodów tego tygodnia podjęto szereg działań mających na celu wzrost świadomości na temat dysleksji:
- Pani Iwona Majchrzak-Szydlik wraz z uczniami na lekcjach plastyki przygotowała plakat informujący o Europejskim Tygodniu Świadomości Dysleksji i harmonogramie działań specjalistów szkolnych ZSP 3 w tym tygodniu.
- Wychowawcy świetlicy klas II-IV: Emilia Gajewska, Agnieszka Weber, Agata Zielińska wraz z wychowankami wykonali 4 plakaty informacyjne o Europejskim Tygodniu Świadomości Dysleksji. W tym tygodniu w świetlicy na zajęciach kładziony był większy nacisk na rozwój sprawności motoryki małej. Dzieci wykonały m.in. jeżyki z ziaren kawy oraz jesienne drzewa techniką wydzieranki.
- Wychowawcy świetlicy klas I: Karolina Dąbrowska, Renata Kornacka, Katarzyna Świerżewska przeprowadziły z dziećmi zabawy ruchowe rozwijające orientację w schemacie własnego ciała „Woogie-Boogie” oraz pracę plastyczną „Moje podwórko” według instrukcji słownej rozwijającą orientację przestrzenną na kartce papieru.
- Panie Kinga Kietlińska i Marzenna Osiecka na zajęcia biblioteczno-literackie przygotowały w tym tygodniu ćwiczenia manualne – nawlekanie drobnych kolorowych koralików na żyłkę oraz ćwiczenia ułatwiające i usprawniające technikę czytania i pisania z uczniami klas II i III.
- Uczniowie na zajęciach komputerowych (pod kierunkiem Pani Małgorzaty Sroki) wyszukiwali sylwetki znanych osób, które miały dysleksję.
- Dzieci z klasy 2 b (pod opieką wychowawcy Pani Moniki Krupińskiej) aktywnie i wesoło uczyły się zasad ortografii. Poznawały pisownię trudnych wyrazów, dzięki grze i zabawie. Nauce towarzyszyły zagadki, rymowanki i wierszyki ortograficzne, zabawy w „Poszukiwaczy słów", krzyżówki ortograficzne, plansze i kolorowanki związane z pisownią trudnych wyrazów, wykonywane samodzielnie przez uczniów a następnie eksponowane w sali.
- Terapeuta pedagogiczny Daniela Minota przygotowała gazetkę informacyjną na tematy: Czy chcesz uczyć się samodzielnie?; Ćwiczenia oczu przed czytaniem; Zadania ortograficzne dla wytrwałych; Rady dla ucznia, który przygotowuje się do sprawdzianu wiedzy.Ponadto wraz z uczniami uczestniczącymi w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych przygotowała wystawę pn. „Sławne osoby z dysleksją”, która prezentowana była w szkolnej auli. Wystawa przybliżyła sylwetki znanych osób, które miały dysleksję, a mimo to potrafili odnieść sukces w życiu zawodowym, naukowym, artystycznym.
- Specjaliści szkolni – pedagog, psycholodzy, logopedzi, terapeuta pedagogiczny udzielali zainteresowanym rodzicom, opiekunom porad, informacji podczas następujących konsultacji:
- „Konsultacje pedagogiczne, psychologiczne, logopedyczne dla rodziców uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”.
- „Zajęcia logopedyczne z elementami ćwiczeń dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu”.
- „Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu z klas I-VI”.
- „Zajęcia „Usprawnianie motoryki dużej i małej”.
- „Konsultacje z częścią warsztatową dla rodziców dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się dotyczące sposobów wspomagania rozwoju i stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych; prezentacja i omówienie materiałów wspierających pracę z dziećmi”.
- „Konsultacje z częścią warsztatową dla rodziców dzieci mających problem z czytaniem”.
- „Konsultacje z częścią warsztatową dla rodziców dzieci mających problem z pisaniem poprawnym pod względem ortograficznym. Prezentacja i omówienie materiałów wspierających pracę z dziećmi”.
Dziękuję za współpracę i zaangażowanie na rzecz przedsięwzięć realizowanych w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji w szkole – nauczycielom, specjalistom szkolnym, dzieciom i młodzieży.
Koordynator programu Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją
w ZSP nr 3 im. Karola Wojtyły w Kobyłce
Daniela Minota