Laboratorium Mowy - eksperymenty logopedyczne
listopad: Mowa i ruch – komunikujemy się za pomocą ciała
Listopad: Mowa i ruch – te elementy mają ze sobą wiele wspólnego, ponieważ możemy komunikować się również poprzez ciało. Informacje płynące z obserwacji ruchów ciała i mowy pozwalają na pełniejszy odbiór komunikatu. Integracja mowy i ruchu pomaga rozwijać koordynację, rytm i płynność wypowiedzi, a kształtowanie mowy jest ściśle powiązane z prawidłowym rozwojem ruchowym i postawą ciała.
W listopadowym Laboratorium Mowy odkryjemy, jak ruch wzmacnia wypowiedź i pomaga skuteczniej się komunikować.
Eksperymenty miesiąca: „Mowa i ruch”
Eksperyment 1:
Mówiące zwierzęta
Cel: rozwój koordynacji ruchowo-słuchowej i płynności wypowiedzi.
Dzieci stoją w kole. Prowadzący mówi: „Jestem kotem i mówię: miau, miau, chodzę tak…” i pokazuje odpowiedni ruch (np. ciche skręty ciała, unoszenie łapek).
Kolejne dziecko powtarza zdanie i ruch, a potem wymyśla własne zwierzę, np. „Jestem żabką i mówię: kum, kum, skaczę tak…” – i pokazuje ruch.
Zabawa trwa, aż każdy się wypowie.
Eksperyment 2:
Rytmiczne zdania
Cel: łączenie rytmu mowy z rytmem ruchu, ćwiczenie płynności wypowiedzi.
Prowadzący klaszcze rytm (np. 3 klaśnięcia wolno, 3 szybko).
Dzieci powtarzają rytm, a następnie mówią krótkie zdanie w tym rytmie, np. „Lubię lody”, „Pada deszcz”.
Kolejny etap: dzieci poruszają się w rytmie (podskoki, kroki, machanie rękami), mówiąc równocześnie swoje zdanie.
Można zmieniać rytmy (wolno-szybko, głośno-cicho).
Eksperyment 3:
Taniec słów i rąk
Cel: ćwiczenie ruchów naprzemiennych, rozwijanie koordynacji półkul mózgowych, płynność mówienia i rytm.
Dzieci naprzemiennie dotykają prawym łokciem lewego kolana, a potem lewym łokciem prawego kolana.
Przy każdym dotknięciu dziecko mówi kolejne słowo zdania.
Ruch 1: „Lubię” (prawy łokieć do lewego kolana)
Ruch 2: „skakać” (lewy łokieć do prawego kolana)
Ruch 3: „po” (prawy łokieć do lewego kolana)
Ruch 4: „kałużach” (lewy łokieć do prawego kolana)
(Zdania mogę być ze sobą spójne tworząc wspólne opowiadanie).
Eksperyment klasowy: Kalambury ruchowe
Cel: integracja uczestników, rozwijanie kreatywności, umiejętności komunikacji niewerbalnej oraz koordynacji ruchowej
Polegają na przedstawianiu hasła za pomocą gestów, bez używania słów. Gracze dzielą się na drużyny i na zmianę pokazują hasła dla swoich przeciwników.

