Laboratorium Mowy Listopad 2025

Laboratorium Mowy - eksperymenty logopedyczne

listopad: Mowa i ruch – komunikujemy się za pomocą ciała

Listopad: Mowa i ruch – te elementy mają ze sobą wiele wspólnego, ponieważ możemy komunikować się również poprzez ciało. Informacje płynące z obserwacji ruchów ciała i mowy pozwalają na pełniejszy odbiór komunikatu. Integracja mowy i ruchu pomaga rozwijać koordynację, rytm i płynność wypowiedzi, a kształtowanie mowy jest ściśle powiązane z prawidłowym rozwojem ruchowym i postawą ciała.

W listopadowym Laboratorium Mowy odkryjemy, jak ruch wzmacnia wypowiedź i pomaga skuteczniej się komunikować.

 eksperymenty miesiąca listopad 2025

Eksperymenty miesiąca: „Mowa i ruch”

Eksperyment 1:

Mówiące zwierzęta

Cel: rozwój koordynacji ruchowo-słuchowej i płynności wypowiedzi.

Dzieci stoją w kole. Prowadzący mówi: „Jestem kotem i mówię: miau, miau, chodzę tak…” i pokazuje odpowiedni ruch (np. ciche skręty ciała, unoszenie łapek).

Kolejne dziecko powtarza zdanie i ruch, a potem wymyśla własne zwierzę, np. „Jestem żabką i mówię: kum, kum, skaczę tak…” – i pokazuje ruch.

Zabawa trwa, aż każdy się wypowie.

Eksperyment 2:

Rytmiczne zdania

Cel: łączenie rytmu mowy z rytmem ruchu, ćwiczenie płynności wypowiedzi.

Prowadzący klaszcze rytm (np. 3 klaśnięcia wolno, 3 szybko).

Dzieci powtarzają rytm, a następnie mówią krótkie zdanie w tym rytmie, np. „Lubię lody”, „Pada deszcz”.

Kolejny etap: dzieci poruszają się w rytmie (podskoki, kroki, machanie rękami), mówiąc równocześnie swoje zdanie.

Można zmieniać rytmy (wolno-szybko, głośno-cicho).

Eksperyment 3:

Taniec słów i rąk

Cel: ćwiczenie ruchów naprzemiennych, rozwijanie koordynacji półkul mózgowych, płynność mówienia i rytm.

Dzieci naprzemiennie dotykają prawym łokciem lewego kolana, a potem lewym łokciem prawego kolana.

Przy każdym dotknięciu dziecko mówi kolejne słowo zdania.

Ruch 1: „Lubię” (prawy łokieć do lewego kolana)

Ruch 2: „skakać” (lewy łokieć do prawego kolana)

Ruch 3: „po” (prawy łokieć do lewego kolana)

Ruch 4: „kałużach” (lewy łokieć do prawego kolana)

(Zdania mogę być ze sobą spójne tworząc wspólne opowiadanie).

Eksperyment klasowy: Kalambury ruchowe

Cel: integracja uczestników, rozwijanie kreatywności, umiejętności komunikacji niewerbalnej oraz koordynacji ruchowej

Polegają na przedstawianiu hasła za pomocą gestów, bez używania słów. Gracze dzielą się na drużyny i na zmianę pokazują hasła dla swoich przeciwników.